Wpływ diety na cukrzycę

admin
6 lutego 2019
brak komentarzy

Dieta przy cukrzycy – zasady

Najważniejszą zasadą w diecie cukrzycowej jest zmniejszenie spożycia węglowodanów w codziennym jadłospisie. Szczególnie tyczy się to cukrów prostych, których nadmierne spożycie powoduje gwałtowne podniesienie poziomu glukozy we krwi, ze względu na ich łatwą wchłanialność. Cukry proste występują we wszystkich słodzonych produktach, a także w owocach – głównie suszonych. Węglowodany zaleca się dostarczać w formie cukrów złożonych, które wchłaniają się dużo wolniej od cukrów prostych. Znajdziemy je między innymi w ryżu, kaszy, ziarnach zbóż oraz niektórych warzywach. Suma węglowodanów spożywanych w ciągu dnia nie powinna przekraczać 150 gramów. Ponadto zaleca się regularne jedzenie posiłków ( od 4 do 5 posiłków dziennie ) o stałych porach, aby ilość dostarczanych makroelementów, czyli białek, tłuszczów oraz cukrów, była zgodna z przyjętymi zaleceniami. Dobrym rozwiązaniem będzie w tym przypadku wizyta u dietetyka lub edukatora diabetologicznego, który pomoże w ustaleniu odpowiedniego planu żywienia, w zależności od stylu życia prowadzonego przez pacjenta.

Rola tłuszczów w diecie dla cukrzyków

Tłuszcz pełni funkcję energetyczną, a także chroni ciało przed utratą ciepła. Dzienne spożycie tłuszczów w codziennej diecie nie powinno przekraczać 25-30% zapotrzebowania kalorycznego z pożywienia. Tłuszcze dzielimy na roślinne oraz zwierzęce. Do pierwszej grupy zaliczamy tłuszcze pozyskiwane z nasion roślin, takich jak: słonecznik, rzepak, pestki dyni oraz siemię lniane. Z kolei tłuszcze pochodzenia zwierzęcego są pozyskiwane z tkanki tłuszczowej zwierząt, a także z mleka. Są to tak zwane tłuszcze nasycone, których nadmierne spożycie przyczynia się do rozwoju miażdżycy – choroby, na którą cukrzycy są w szczególności narażeni. Ponadto zawierają one zły cholesterol (LDL), którego nadwyżka powoduje  stopniowe blokowanie przepływu krwi w organiźmie. Należy więc mieć na względzie, że dieta w cukrzycy powinna zawierać jak najmniejsze ilości tłuszczów nasyconych, a co za tym idzie, zaleca się ograniczenie spożycia produktów takich jak: smalec, masło i słonina.

Rola białka w diecie dla cukrzyków

Białko jest ważnym składnikiem budulcowym dla organizmu człowieka. Ponadto wspomaga ono również usuwanie wszelkich substancji toksycznych. W diecie cukrzycowej nie powinno zabraknąć również białka zwierzęcego, który zawiera cały zestaw aminokwasów, potrzebnych do jego przyswojenia, jak również białka roślinnego, znajdującego się między innymi w soczewicy, orzechach włoskich oraz fasoli. Warto pamiętać o tym, aby stosunek białka roślinnego do białka zwierzęcego wynosił przynajmniej 1:1. Jest to zgodne z zaleceniami Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego, jednak do tych wskazówek należy podejść dosyć elastycznie, mając na względzie, że przy niektórych dolegliwościach powinno się ograniczyć spożycie protein. Zapotrzebowanie na białko jest sprawą indywidualną dla każdego człowieka, więc pomocna w tym przypadku będzie konsultacja z lekarzem, który na podstawie badań pomoże pacjentowi określić, jakie jest jego dzienne zapotrzebowanie na ten makroelement.

Czym jest Indeks Glikemiczny (IG)?

Indeks Glikemiczny (IG) jest wskaźnikiem, który dostarcza informacji o tym, jak szybko po spożyciu określonego produktu wzrasta poziom glukozy we krwi. Jest to bardzo istotna informacja, ponieważ węglowodany o identycznej zawartości cukru, mogą mieć całkiem różny wpływ na glikemię (poziom cukru we krwi).

Indeks glikemiczny – podział:

  • Niski: poniżej 55 %
  • Średni: 55-69 %
  • Wysoki: Od 70 % wzwyż

Zbyt wysoki indeks glikemiczny powoduje, że wchłonięte w trakcie trawienia węglowodany gwałtownie podwyższają poziom glukozy we krwi. Niski indeks glikemiczny z reguły nie wywołuje żadnych zmian, choć zdarza się, że czasami wywołuje niewielką glikemię.

Do produktów o niskim indeksie glikemicznym należą:

  • surowe owoce i warzywa
  • pieczywo pełnoziarniste
  • makarony
  • nieoczyszczony ryż
  • grzyby
  • czekolada gorzka

Do produktów o wysokim indeksie glikemicznym należą:

  • pieczywo pszenne
  • słodycze
  • napoje słodzone
  • alkohol
  • skrobia modyfikowana
  • chipsy

Co ma wpływ na indeks glikemiczny?

Na wartość indeksu glikemicznego wpływa wiele różnych czynników. Należą do nich między innymi: temperatura oraz stopień obróbki poszczególnych produktów. Istotnym czynnikiem jest również stopień rozdrobnienia, gdyż im bardziej produkt jest rozdrobniony, tym jest on łatwiej trawiony, a co za tym idzie – wyższa będzie również odpowiedź glikemiczna organizmu. Warto pamiętać o tym, że najniższy indeks glikemiczny posiadają produkty świeże, nie poddawane jakiejkolwiek formie obróbki. Ważna jest także zawartość białka oraz tłuszczu w codziennej diecie, ponieważ oba makroelementy wpływają na obniżenie indeksu glikemicznego. Jest to spowodowane tym, że białko jest wolniej trawione przez organizm, zaś tłuszcze mają wpływ na proces trawienia, poprzez jego opóźnienie.

Alkohol a cukrzyca – wolno spożywać czy też nie?

Osoba, która choruje na cukrzycę powinna wstrzymać się od spożywania alkoholu, ze względu na to, że alkohol jest substancją, która hamuje wydzielanie glukozy przez wątrobę, co z biegiem czasu może prowadzić do niedocukrzenia. Okazjonalnie cukrzyk może pozwolić sobie na spożycie niewielkiej ilości alkoholu, jednak zdecydowanie należy pamiętać o zachowaniu umiaru.

A co z przygotowywaniem posiłków?

Znanych jest wiele metod obróbek kulinarnych, jednak w przypadku osoby cierpiącej na cukrzycę najbardziej odpowiednie będzie: gotowanie, duszenie, a także pieczenie w piekarniku bez stosowania tłuszczu.

Starajmy się ograniczyć spożywanie tłuszczów. Możemy to zrobić na wiele sposobów, a jednym z nich jest chociażby zastąpienie tłustej śmietany niskotłuszczowym jogurtem naturalnym. W przypadku mięs oraz serów, sięgajmy głównie po ich chude gatunki.

Miejmy również na uwadze fakt, że dłuższe gotowanie produktów pod wpływem wysokiej temperatury podnosi wartość indeksu glikemicznego danej potrawy.

Podsumowanie:

Pamiętajmy o tym, że dieta cukrzycowa opiera się przede wszystkim na zdrowym trybie żywienia. Aby zmniejszyć ryzyko niedocukrzenia, jedzmy mniejsze porcje, ale za to z większą częstotliwością. Starajmy się unikać produktów o wysokim indeksie glikemicznych oraz zawierających znaczne ilości niekorzystnych dla naszego organizmu tłuszczów nasyconych. Miejmy również na uwadze regularne kontrolowanie dziennego zapotrzebowania kalorycznego, aby uniknąć ryzyka wystąpienia nadwagi. Spożywane posiłki powinny być urozmaicone, najlepiej aby zawierały sporą ilość witamin, a także składników mineralnych, niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Podobne Posty
Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *