Czy osoby chore na cukrzycę mogą jeść dynię?

administrator
13 października 2020
brak komentarzy

Jesień to sezon, w którym na stołach w wielu domach króluje dynia. Ale czy wszyscy mogą cieszyć się jej smakiem w równym stopniu? Jeśli chorujesz na cukrzycę z pewnością zastanawiasz się, czy możesz włączyć dynię do swojej diety. W poniższym artykule podpowiadamy czy i jakie potrawy z dyni są dobre dla cukrzyków.  

Przez kilka ostatnich lat dynie ugruntowały swoją pozycję wśród przysmaków jesiennego sezonu. Nie tylko dlatego, że nam smakują i świetnie sprawdzają się do rzeźbienia lampionów, ale przede wszystkim ze względu na swoje walory odżywcze. Dynie są niskokaloryczne i zawierają szeroką gamę składników odżywczych, takich jak białko, wapń, błonnik, żelazo, prowitamina A i witamina C. Ale czy są odpowiednie dla osób z cukrzycą? Czy istnieje związek między dynią a cukrzycą? 

Dynia w diecie cukrzyka  

Dynia to warzywo bogate w składniki odżywcze i związki, które mogą wspierać kontrolę poziomu cukru we krwi. Dodatkowo w badaniach przeprowadzonych na zwierzętach wykazano, że może obniżać jego poziom, potencjalnie poprawiając kontrolę cukrzycy i pomagając w niektórych przypadkach spowolnić postęp choroby. Jednak większość ludzi je dynię w postaci mniej zdrowych potraw, takich jak wypieki i świąteczne ciasta czy słodkie napoje, które nie oferują takich samych korzyści, jak jedzenie dyni w naturalnej postaci. Dlatego dodanie dyni do diety cukrzyka może korzystnie wpłynąć na kontrolę poziomu cukru we krwi, o ile wybierasz małą porcję i spożywasz ją w minimalnie przetworzonej postaci. 

Wpływ dyni na poziom cukru we krwi 

Po pierwsze, błonnik odgrywa ważną rolę w kontrolowaniu poziomu cukru we krwi, więc spożywanie bogatych w nie produktów (takich jak dynie) może pomóc poprawić wyniki w tym zakresie. Z drugiej strony dynie mają dość wysoki indeks glikemiczny (IG) – 75. Ta wysoka wartość oznacza, że spożywanie dyni może powodować skok poziomu cukru we krwi. Jednak IG, inaczej niż ładunek glikemiczny (LG), nie bierze pod uwagę zawartości węglowodanów w żywności. Jeśli chodzi o ładunek glikemiczny (LG), który jest klasyfikacją dla żywności bogatej w węglowodany, dla dyni wynosi on zaledwie – 3. Każda wartość poniżej 10 dla tego wskaźnika oznacza, że żywność ma minimalny wpływ na poziom cukru we krwi.  

Podsumowując: dynia jest bogata w błonnik i ma mało węglowodanów. Chociaż ma wysoki indeks glikemiczny, ma niski ładunek glikemiczny. To oznacza, że jest mało prawdopodobne, aby miała znaczący wpływ na poziom cukru we krwi, o ile kontrolujesz porcje. Pamiętaj! Kontrola porcji ma kluczowe znaczenie przy monitorowaniu poziomu cukru we krwi. Jedzenie dużej ilości dyni może drastycznie zwiększyć jego poziom.  

Dynia a cukrzyca 

Badania pokazują, że dynia może mieć wiele potencjalnych korzyści dla osób z cukrzycą. Jedno z nich, przeprowadzone na zwierzętach wykazało, że związki zawarte w dyni zmniejszają zapotrzebowanie myszy z cukrzycą na insulinę poprzez naturalne zwiększenie produkcji tego hormonu (przeczytaj więcej o tym, czym jest insulina). W innym badaniu na zwierzętach zaobserwowano, że dwa związki zawarte w dyni – trygonelina i kwas nikotynowy – mogą być odpowiedzialne za jej działanie obniżające poziom cukru we krwi i zapobiegające cukrzycy. 

Co więcej, w innym badaniu na myszach z cukrzycą typu 2 wykazano, że połączenie węglowodanów dyniowych zwanych polisacharydami i związku wyizolowanego z rośliny Pueraria mirifica o nazwie puerarin poprawia kontrolę poziomu cukru we krwi i wrażliwość na insulinę. Chociaż wyniki te są obiecujące, potrzebne są badania na ludziach, aby potwierdzić te efekty. 

Dynia w innych produktach spożywczych 

Niektóre ze sposobów na smakowanie dyni wiążą się ze spożywaniem produktów zawierających dynię jako jeden ze składników np. latte z przyprawami dyniowymi lub coraz bardziej popularne ciasto dyniowe. Jednak te produkty oprócz tego, że zawierają dynię, zawierają również składniki, które mogą być niekorzystne dla diabetyków.  

Napoje o smaku dyniowym i wypieki z dodatkiem dyni często zawierają dużo cukru i oferują minimalną wartość odżywczą. Dlatego należy pamiętać, że nie zapewniają one takich samych korzyści zdrowotnych, jak jedzenie dyni w jej naturalnej postaci i mogą negatywnie wpływać na kontrolę poziomu cukru we krwi. 

Dynie, poza walorami smakowymi, dostarczają nam wielu składników odżywczych. Mogą także zapewniać korzyści osobom z cukrzycą. Są jednak bogate w węglowodany, więc należy zawsze pamiętać o kontroli porcji. W sieci znajdziesz wiele przepisów dla diabetyków wykorzystujących dynię. Korzystaj z umiarem. Lepszej okazji niż jesień, nie będzie!  

Podobne Posty
Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *