COVID-19: Jak wzmocnić swoją odporność?

administrator
18 października 2020
brak komentarzy

W obliczu epidemii COVID-19 ważne jest wzmacnianie układu odpornościowego, który u osób chorych na cukrzycę, może odegrać dużą rolę. Wiemy, że owoce i warzywa bogate w witaminę C mogą wzmocnić odporność. Co poza tym? Oto kilka sposobów na to, jak poprawić kondycję organizmu jesienią.  

Ból gardła, katar, kichanie i kaszel. Brzmi znajomo? To znowu ta pora roku, w której łatwo o przeziębienie. W przypadku osób chorujących na cukrzycę zapewnienie sprawności układu odpornościowego podczas jesieni, ale także w czasie trwania epidemii koronawirusa, jest szczególnie ważne (dlaczego, przeczytaj tutaj). Istnieje kilka sprawdzonych sposobów, by wzmocnić odporność i odeprzeć atak jesiennych infekcji. W tym poradniku przedstawimy większość z nich.  

Utrzymuj formę 

W celu wzmocnienia układu odpornościowego wykonuj regularne ćwiczenia o umiarkowanej intensywności przez co najmniej 30 minut kilka razy w tygodniu. Może to wpływać na wspomaganie układu odpornościowego w walce z chorobami, zmniejszanie stanu zapalnego organizmu i poprawę metabolizmu. Ćwiczenia mogą również zmniejszyć stres i pomóc w kontrolowaniu wagi. 

Badacze nie są do końca pewni, w jaki sposób ćwiczenia wspomagają odporność, ale teorie koncentrują się na następujących kwestiach: 

  • Ćwiczenia spowalniają uwalnianie hormonów stresu, takich jak kortyzol. Stres może zwiększać ryzyko choroby. 
  • Wzrost temperatury ciała podczas ćwiczeń i po nich może zapobiec rozwojowi bakterii (podobnie jak w przypadku gorączki). 
  • Aktywność fizyczna może wypłukać bakterie z płuc i dróg oddechowych. 
  • Ćwiczenia wspomagają krążenie, co pozwala komórkom i białkom wchodzącym w skład układu odpornościowego poruszać się po całym ciele i skutecznie wykonywać swoją pracę. 
  • Ćwiczenia fizyczne mogą spowolnić zmiany w układzie odpornościowym, które zachodzą wraz z wiekiem.  

Możesz nie być w stanie chodzić na siłownię lub uczestniczyć w zajęciach sportowych w tej chwili, ale nadal istnieje wiele sposobów, aby pozostać aktywnym w okresie kwarantanny i dystansu społecznego.  Np. chodzenie na spacery, uprawianie joggingu lub przejażdżki rowerowe. Poza tym ćwiczyć korzystając z treningów online oraz podczas wykonywania codziennych czynności, takich jak praca w ogrodzie, zamiatanie czy odkurzanie. 

Kontroluj poziom glukozy we krwi 

To bardzo ważne ponieważ wysoki poziom glukozy we krwi może wpływać na zdolność układu odpornościowego do zwalczania chorób. 

Jedz zdrowo 

To bardzo ważny element dbania o zdrowie i wzmacniania odporności organizmu. Trzymaj się diety i wybieraj produkty o niskim indeksie glikemicznym, które są bogate w błonnik, ponieważ pomoże to utrzymać stabilny poziom glukozy we krwi.  

  • Owoce cytrusowe – znane są z ogromnych dawek witaminy C, która ma właściwości wzmacniające odporność, ale oferują dużo więcej. Badania pokazują, że owoce cytrusowe zawierają ponad 8000 związków flawonoidowych, a także znaczne ilości potasu, kwasu foliowego i błonnika. Chronią również przed chorobami układu krążenia, nadmiernym stanem zapalnym i rakiem. Ogranicz soki owocowe i suszone owoce. Wybierz owoce o niższym indeksie glikemicznym, które mają mniejszy wpływ na poziom cukru we krwi, np. jagody i grejpfruty. Pamiętaj też, aby zwracać uwagę na porcje.  
  • Warzywa – słodkie ziemniaki, dynia, pomidory, brokuły, kalafior i czerwona papryka są również bogate w witaminę C. 
  • Probiotyki (zawarte w jogurcie) – mogą pomóc w poprawie funkcjonowania jelit. Poza tym naukowcy są przekonani, że mogą stymulować układ odpornościowy do zwalczania chorób.  
  • Ryby – kwasy tłuszczowe omega-3 występujące w niektórych gatunkach ryb – takich jak łosoś, sardynki, śledzie i makrela – wzmacniają funkcjonowanie komórek odpornościowych. EPA, czyli składnik kwasów omega-3, może wzmacniać aktywność białych krwinek, co wspomaga właściwości immunologiczne. Badania naukowców sugerują, że ten efekt może być nie tylko znaczący, ale może również nastąpić dość szybko – w ciągu tygodnia – twierdzą badacze. 
  • Orzechy – Orzechy włoskie dostarczają witaminy E i zdrowych tłuszczów. Witamina E jest silnym przeciwutleniaczem, który pomaga chronić układ odpornościowy. Badania wykazały ponadto, że ta witamina może poprawić kontrolę glikemii u osób z cukrzycą. Są doskonałym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3, które pomagają zmniejszyć stan zapalny. Zawierają bardzo mało węglowodanów i dlatego mają minimalny wpływ na poziom glukozy. 

jedzenie cukrzyca

Nawadniaj organizm  

Spożywanie dużej ilości wody to jeden ze sposobów, aby wzmocnić układ odpornościowy, ponieważ wspomaga funkcjonowanie organizmu. 

Korzystaj ze słońca 

Jeśli tylko masz taką możliwość, a pogoda sprzyja, spaceruj zażywając słońca (pamiętając o zachowaniu dystansu społecznego). Takie wyjście może podnieść poziom witaminy D w organizmie, co z kolei może pomóc wzmocnić odporność organizmu.  

Wysypiaj się  

Niewystarczająca ilość snu może osłabić układ odpornościowy. Dlatego tak duże znaczenie ma wystarczająca ilość snu. Wykazano, że brak snu prowadzi do szeregu działań niepożądanych, takich jak zwiększone ryzyko nadciśnienia, cukrzycy, zawału serca, udaru i otyłości. Jeśli masz cukrzycę, zbyt krótki sen może podnieść poziom glukozy we krwi i utrudnić również kontrolowanie cukrzycy. 

Poza tym, gdy nie śpisz wystarczająco dużo, jesteś bardziej podatny na zachorowania, w tym przeziębienie lub grypę. Dzieje się tak, ponieważ podczas snu układ odpornościowy uwalnia substancje chemiczne zwane cytokinami, które pomagają spać. Pomagają również w zwalczaniu infekcji i stanów zapalnych. Właśnie dlatego sen jest tak ważny, aby zwalczyć infekcję. Ogólnie rzecz biorąc, dobrym celem jest spanie od 7 do 8 godzin w nocy. Jeśli jesteś chory możesz potrzebować więcej snu, aby dojść do siebie i ponownie wzmocnić odporność.  

Myj ręce 

Prawidłowa technika mycia rąk zapobiega rozprzestrzenianiu się wirusów i bakterii, które mogą przedostać się do naszego organizmu i powodować choroby oraz infekcje.  

Unikaj alkoholu 

Możesz myśleć, że zaopatrzenie się w butelki wina pomoże ci przetrwać okresy izolacji związane z epidemią COVID-19, ale alkohol może powstrzymać komórki odpornościowe przed wykonywaniem ich pracy, osłabiając tym samym Twój układ odpornościowy.  

Dodatkowo alkohol wpływa na jakość snu, ale może również zakłócać leczenie cukrzycy. Wysoki poziom węglowodanów i cukrów w napojach alkoholowych zwykle podnosi poziom cukru we krwi. 

Rzuć palenie 

To najważniejsza rzecz, jaką możesz zrobić dla swojego zdrowia i jednocześnie wzmocnienia odporności. Tytoń lub produkty zawierające nikotynę mają tendencję do wiązania całego tlenu w naszym organizmie. To zakłóca krążenie, które u osób z cukrzyca i tak jest już zaburzone. Poza tym palenie może zwiększyć ryzyko rozwoju infekcji i chorób, takich jak grypa lub zapalenie płuc. 

Zwalcz stres 

Stres jest nieunikniony, ale staraj się wystrzegać tego typu sytuacji, jeśli tylko możesz lub masz na nie wpływ. Narastający z czasem duży stres może mieć wpływ na nasz układ odpornościowy. Ponadto hormony stresu, takie jak kortyzol, po uwolnieniu do organizmu mogą zwiększać ryzyko chorób sercowo-naczyniowych czy powodować wzrost wagi. Hormony, takie jak adrenalina, również odgrywają rolę w zmniejszaniu odporności immunologicznej organizmu. Te hormony związane ze stresem mogą zmniejszać produkcję białych krwinek i zwiększać poziom cukru we krwi oraz ryzyko chorób i dolegliwości.  

Odpowiednia ilość snu pomaga naładować się po stresującym dniu. Stres można również zminimalizować poprzez ćwiczenia czy medytację. Znajdź swój sposób na radzenie sobie ze stresem, by dzięki temu wzmocnić odporność.  

Przyjmuj suplementy lub witaminy 

Porozmawiaj ze swoim lekarzem lub farmaceutą przed rozpoczęciem przyjmowania jakichkolwiek suplementów lub witamin, aby upewnić się, że nie wchodzą one w interakcje z obecnie stosowanymi lekami. 

Podobne Posty
Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *