Dołącz do nas i pobieraj bezpłatny newsletter

Żywienie w cukrzycy typu 1

Zdrowe, odpowiednie odżywianie to dla osoby chorującej na cukrzycę jeden z najistotniejszych czynników, który ma wpływ na leczenie choroby.  Nie różni się ono wcale tak bardzo od zasad żywienia osoby zdrowej.

Na pewno trzeba zwracać dużo bardziej uwagę na wartość energetyczną posiłków, więc na odpowiednią liczbę kalorii, ponadto musimy dostarczyć organizmowi potrzebnych i koniecznych do prawidłowego funkcjonowania składników pożywienia. Nie należy objadać się, zjadać zbyt obfitych posiłków, ponieważ jest to szkodliwe, prowadzi do wzrostu poziomu cukru we krwi i do otyłości. Być może warto zasięgnąć opinii specjalisty, jeżeli sami nie potrafimy skomponować sobie diety. Dietetyk i diabetolog na pewno pomoże w tej sprawie, ustalą liczbę i porę posiłków, odpowiednio dobiorą liczbę kalorii, jakiej nie należy przekraczać na dobę.

Ważne jest, by samodzielnie nauczyć się obliczać wymienniki węglowodanowe w posiłkach.

Składnikami diety powinny być węglowodany, białka, tłuszcze, ale wszystko w odpowiednich proporcjach, zapewniające właściwą ilość witamin, składników mineralnych i błonnika.

 

Nie należy gotować produktów zbożowych i warzyw do miękkości, ponieważ im bardziej są rozgotowane, tym szybszy powodują wzrost stężenia glukozy we krwi. Warto pomyśleć o gotowaniu na parze, w wodzie, pieczenie w pergaminie, duszenie, właściwie w odrobinie tłuszczu. Doprawiać należy chudym mlekiem, kefirem, śmietanę zastąpić jogurtem, zrezygnować z zasmażek. Panierka i smażone potrawy lepiej wyeliminować z diety cukrzyka. Mniej sólmy, unikajmy słodkich płynów. Trzeba też regularnie się ważyć, by kontrolować swoją masę, nie przytyć zbyt dużo. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości lepiej skontaktować się z lekarzem, który prowadzi naszą chorobę.

Po co stosujemy dietę?

W celu zapewnienia sobie stałego, normalnego cukru, w miarę możliwości oczywiście. Gdybyśmy nie stosowali diety dochodziłoby do nadmiernych wahań stężenia glukozy we krwi w ciągu 24 godzin. Szczególny wpływ na skoki cukru ma spożywanie pokarmów bogatych w węglowodany.

Oceń:
1
0
Komentarzy 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *