Dołącz do nas i pobieraj bezpłatny newsletter

Wymienniki

Wymienniki węglowodanowe (WW)

To ilość produktu spożywczego dostarczającego nam 10 gram węglowodanów przyswajalnych. 1 WW, na przykład 1 kromka chleba graham, ważąca 35 gram, ma 1,7 WW. Warto planować i przeliczać ilość węglowodanów na WW, szczególnie dobierać podobne produkty, takie, które dostarczają niemalże jednakową ilość węglowodanów. Możemy 1 wymiennik węglowodanowy znaleźć w następujących produktach : pół kromki chleba żytniego jasnego, jedna kromka chleba chrupkiego, pół małej bułki grahamki, pół kromki pieczywa tostowego, pół małej bułeczki kajzerki, 1 łyżka mąki ziemniaczanej, siedem sztuk paluszków, 1,5 herbatnika, łyżka makaronu, łyżka ryżu, łyżka kaszy gryczanej, łyżka kaszy manny, 1,5 łyżki płatków owsianych czy kukurydzianych, szklanka mleka, średnie opakowanie jogurtu naturalnego, pół jabłka, pół gruszki, 8 sztuk winogron, pół średniej pomarańczy, jedna mandarynka, niezbyt mała, jedno kiwi, 1/3 banana, 14 sztuk truskawek, 5 sztuk bobu, pół średniego ziemniaka, jedna marchewka, pół kalafiora, jedna cebula, 10 rzodkiewek, pomidor, mała zielona papryka, 2-3 łyżki musztardy. To są przykładowe produkty, nie wszystkie, jakie występują.

 

Wymienniki białkowe

Białka spotkać można we wszelkiego typu produktach spożywczych pochodzenia roślinnego, jak też zwierzęcego, to materiał budulcowy naszego organizmu, składnik hormonów, enzymów, przeciwciał, nośnik istotnych substancji odżywczych. W nasionach strączkowych, na przykład w fasoli, jak tez w ziarnie zbóż, możemy spotkać duże ilości białek roślinnych, zwierzęce występują z kolei w jajach, rybach, nabiale, w mięsie. Równowaga jest niebywale wskazana w spożywaniu przez cukrzyka i jednego i drugiego rodzaju białek. Prawidłowa zawartość białka pomaga cukrzykowi, ponieważ ten element bierze udział w przemianie metabolicznej, nie powoduje wzrostu cukru we krwi, nie powoduje nadmiaru energii. Przede wszystkim warto konsumować ryby morskie, chudy drób, chude wędliny, jaja, mleko i odtłuszczone przetwory mleczne. Wymiennik białkowy WBz to ilość produktu spożywczego zawierająca10 gbiałka zwierzęcego, za wzorzec uważany jest tutaj kawałek o masie50 gcielęciny, który dostarcza10 gbiałka. I tak mamy 1 WBz w 5 plasterkach kiełbasy krakowskiej, w trzech sztukach białka jaja kurzego, w sześciu płaskich łyżkach serka homogenizowanego, w połowie kostki sera topionego.

 

Wymienniki tłuszczowe

Tłuszcze to najbogatsze źródło energii dla organizmu człowieka, najbardziej kaloryczny produkt spożywczy, dlatego w diecie cukrzyka należy ograniczyć spożywanie tłuszczu, szczególnie tego pochodzącego od zwierząt. Jeżeli będziemy nadmiernie dostarczać organizmowi tłuszcz dojdzie do zaburzeń gospodarki lipidowej i wzrośnie ryzyko rozwoju miażdżycy. Ponadto prowadzi to do zbyt szybkiego przybierania na wadze, do nadmiernego przyrostu masy ciała. Warto zwracać uwagę na produkty, w których jest mnóstwo cholesterolu, a do takich należą: masło, śmietana, podroby, jaja, pasztety, mielonki wszelkiego rodzaju, salami, sery tłuste, pełnotłuste mleko. Natomiast warto korzystać z tłuszczów zawartych w olejach roślinnych: rzepakowym, używać też oliwę z oliwek, spożywać ryby i orzechy. Wymiennik tłuszczowy to w skrócie WT i jak z innymi wymiennikami dotyczy on ilości produktu, który dostarcza 10 g  tłuszczu. Tutaj wzorujemy się na porcji masła o wadze 12 g. I odpowiednio mamy: łyżkę smalcu, łyżkę majonezu, 2 łyżeczki oleju roślinnego, 1 łyżkę margaryny.

Oceń:
1
0
Komentarzy 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *