Dołącz do nas i pobieraj bezpłatny newsletter

Przeciwwskazania do ćwiczeń fizycznych

Według autora książki „Gimnastyka diabetyka. Cukrzyca a wysiłek fizyczny.” Antoniego Buczkiewicza możemy rozróżnić dwa rodzaje przeciwwskazań do ćwiczeń fizycznych dla diabetyka:

– bezwzględne, czyli takie, które całkowicie dyskwalifikują daną osobę

– względne, a więc takie, które w niektórych przypadkach mogą być wykonywane.

Do przeciwwskazań bezwzględnych zaliczyć trzeba:

– nie wyrównaną cukrzycę, a zatem taką, na jaką cierpi cukrzyk mający wahania cukru, nie do końca akceptowane poziomy glukozy we krwi,

– diabetyka, u którego stężenie glukozy jest równe lub wyższe niż 250 mg%,

– osobę, która dotknięta jest chorobą niedokrwienną serca z bólami wieńcowymi, przy najmniejszym nawet wysiłku fizycznym,

– początkowy okres tuż po zawale serca,

– nasilone zaburzenia rytmu serca,

– nadciśnienie tętnicze, którego nie da się leczyć, ponieważ  nie przynosi to pożądanych rezultatów,

– białkomocz, występujący przy uszkodzeniu nerek,

– wysiłki statyczne.

Przeciwwskazania względne, to takie, jak:

– jeżeli mamy zaburzenia czucia, należy uważać, by nie odmrozić lub nie oparzyć poszczególnych części ciała,

– jeśli dotyka nas choroba oczu, mamy zaburzone widzenie, mamy jakiekolwiek kłopoty ze wzrokiem, należy najpierw poradzić się lekarza okulisty, zanim przystąpimy do ćwiczeń,

– gdy mamy jakiekolwiek problemy z układem krążenia, bolą nas kończyny dolne, po jakimkolwiek wysiłku fizycznym, należy skonsultować to z lekarzem,

– kiedy cukier spada nam poniżej 100 mg% należy przerwać wykonywanie ćwiczeń fizycznych, zjeść lub wypić cos zawierającego węglowodany, a po wyrównaniu poziomu cukru we krwi ponownie zacząć ćwiczenia.

W każdym wypadku warto poradzić się lekarza, jeżeli mamy jakiekolwiek wątpliwości, ponieważ cukrzyca bywa u danej osoby inna. Jedne ćwiczenia doskonale sprawdzają się w jednym wypadku, a w innym niekoniecznie. Wszystko zależy od wielu czynników i każdy organizm jest inny, to, co dla jednej osoby zdaje się być dobrym ćwiczeniem, dla innej może okazać się niezbyt dobrze dobranym. Ruch to zdrowie, ale warto robić to z głową, ćwiczyć tak, by nie wyrządzić sobie szkód.

Oceń:
2
0
Komentarzy 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Insulinowi.pl