Dołącz do nas i pobieraj bezpłatny newsletter

Ładunek glikemiczny

Fruktoza, jak czytam w książce „Co warto wiedzieć o diecie w cukrzycy”, w diecie chorego na cukrzycę typu 2 pełni istotną rolę, ponieważ nie powoduje wydzielania insuliny, nie wymaga też jej obecności, więc jest dozwolona do spożycia u diabetyków. Indeks glikemiczny również jest niebywale ważny w leczeniu cukrzycy i otyłości, warto się nim sugerować, przy przyrządzaniu poszczególnych posiłków. Dzięki IG dowiedzieć się możemy, jak duża jest ilość węglowodanów w danym produkcie, czy są szybko lub też wolniej wchłaniane i czy powodują zbyt duży wzrost stężenia glukozy we krwi. Niektóre produkty są na szczęście wolniej wchłaniane i na tych powinna opierać się dieta osoby chorującej na cukrzycę, zarówno typu 1, jak i 2. Warto też zwrócić baczną uwagę na wartość kaloryczną produktów, które wykorzystujemy w naszej diecie i na ładunek glikemiczny.

„Ładunek glikemiczny uwzględnia zarówno wartości indeksu glikemicznego, jak i ilość zawartych w danym produkcie węglowodanów. Korzystają z tabel wartości odżywczej produktów spożywczych, można obliczyć ładunek glikemiczny danego produktu lub potrawy. W tym celu wykorzystuje się następujący wzór:

LG = W x IG /  100

gdzie: W –ilość węglowodanów w danej porcji (g), IG – indeks glikemiczny, LG – ładunek glikemiczny.”* cytat pochodzi z książki „Co warto wiedzieć o diecie w cukrzycy”

Warto myśleć o tym, co i w jakich ilościach się spożywa, nie tylko wtedy, gdy dotyka nas choroba przewlekła, zdrowa osoba również może kierować się tymi przelicznikami, by jeść mądrzej i „ z głową”.

Jeżeli jemy produkty mające niski indeks glikemiczny wolniej rośnie nam „cukier”, poza tym na czas dłuższy zaspokajają nasz głód, nie przybieramy też tak szybko na wadze. Po spożytym posiłku nie dochodzi także dzięki temu do hiperglikemii poposiłkowej, czyli nie rośnie nam cukier do wartości powyżej 200 czy nawet 300 mg/dl. I podobnie, jeżeli spożyjemy posiłek zawierający produkty o dużym IG, szczególnie zaś zjemy coś słodkiego, wtedy cukier rośnie w zastraszającym tempie, chleb razowy na przykład wchłaniany jest dużo wolniej niż bułka pszenna.

Nasz organizm nie potrafi poradzić sobie z wysokim stężeniem glukozy we krwi i wydziela dlatego zbyt duże ilości insuliny. Jest to bardzo szybki proces, co z kolei może spowodować hipoglikemię. Może się to powtórzyć po raz kolejny, i kolejny. Taka dieta może zakończyć się ciągłym stanem hipoglikemii. Osłabić organizm, zahamować wydzielanie insuliny w trzustce.

 

„Następstwem zdrowotnym tego stanu jest oporność komórek na insulinę, niezrównoważone stężenie glukozy we krwi i powikłania zdrowotne.”* fragment książki „Co warto wiedzieć o diecie w cukrzycy”. 

Oceń:
1
0
Komentarzy 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Insulinowi.pl