Dołącz do nas i pobieraj bezpłatny newsletter

Indeks glikemiczny

Jedzenie powoduje wzrost stężenia glukozy we krwi, im więcej spożywamy węglowodanów, szczególnie cukrów prostych, tym większe może być stężenie cukru. To efekt glikemiczny. Zdrowa osoba nie musi obawiać się zbyt dużego wzrostu, tylko chorujący na cukrzycę mają powody do obaw i muszą uważać na poszczególne produkty.  Zawartość cukru we krwi największa jest mniej więcej po 20-30 minutach od spożycia pokarmu, po czym ulega obniżeniu, stopniowo. Gdzieś po 2 godzinach stężenie glukozy powinno być już normalne, zbliżone do tego, jaki ma zdrowy człowiek, nie obciążony cukrzycą. Regulacją stężenia glukozy we krwi zajmuje się insulina, czy raczej powinna się ona tym zajmować. Wydzielana jest przez trzustkę, to ten organ jest odpowiedzialny za właściwą produkcję insuliny. To ona stymuluje zamianę nadmiaru cukru w glikogen i magazynuje go w wątrobie. U diabetyka z uwagi na zaburzenia w pracy trzustki czasem dochodzi do ograniczenia wydzielania insuliny lub zmniejszenia reakcji komórek na ten hormon. Jest to niejednokrotnie powodem braku lub upośledzenia zdolności przemiany glukozy w glikogen, zmniejsza to też tolerancję glukozy. Z tego względu dieta osoby cierpiącej na cukrzycę powinna być zdrowa, przemyślana, równo rozłożona, podzielona na regularne posiłki, o obniżonej zawartości węglowodanów. I tutaj dochodzi pojęcie indeksu glikemicznego.

„Indeks glikemiczny (IG) jest to wskaźnik wzrostu stężenia glukozy we krwi w ciągu 2 godzin od spożycia określonego produktu węglowodanowego, który zawiera 50g przyswajalnych węglowodanów.” * cytat pochodzi z książki „Co warto wiedzieć o diecie w cukrzycy” J. Wyki, J. Mikołajczak, J. Biernat

Jeżeli indeks ten ma wysoką wartość, w przypadku danego produktu spożywczego, to stężenie glukozy we krwi po spożyciu tego produktu również będzie wysokie. Wysoki indeks glikemiczny to taki, którego wartość wynosi 70. Miód ma na przykład około 80. Za to pieczywo razowe ma niską wartość IG.  Wiadomo, że produkty nieprzetworzone, surowe marchewki na przykład, mają mniejsze wartości niż te ugotowane. Jeżeli produkty zawierają dużo błonnika pokarmowego, opóźniają wchłanianie cukru do krwi, rozkładają ten proces na dłuższy okres czasu. Dojrzałe owoce mają większy IG. Puree ziemniaczane niestety też.

Oceń:
2
0
Komentarzy 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *