Dołącz do nas i pobieraj bezpłatny newsletter

Cukrzyca i stres

Istnieją dowody na to, że stres ma  wpływ na poziom cukru we krwi.

Udowodniono, że stres, zarówno fizyczny jak i  psychiczny, inicjuje zmiany poziomu cukru we krwi, co z kolei może być problemem dla osób z cukrzycą. Samo dostosowanie się do codziennego leczenia cukrzycy, radzenie sobie z  psychospołeczną presją,  pogodzenie się z rozpoznaniem u siebie cukrzycy, może być przeżyciem traumatycznym  i bardzo stresującym.

Czy stres wpływa na moją cukrzycę?

Uznaje się, że stres ma cały szereg konsekwencji, takich jak:

  • Depresja
  • Zaburzenia samopoczucia psychicznego i fizycznego
  • Problemy społeczne i problemy w relacjach
  • Wpływ na kontrole glikemiczną

Badania sugerują, że bycie narażonym na  wysoki poziom stresu wywołuje nieustanny zespół ostrej reakcji na stres (stój , walcz lub uciekaj). To drastycznie zmienia poziom cukru we krwi, co oznacza, że z czasem ciało nie jest w stanie skutecznie regulować jego poziom.

Co to jest zespół „ostrego stresu”?

Zespół ostrej reakcji na stres jest ewolucyjnym mechanizmem, który umożliwia nam radzenie sobie w sytuacjach zagrożenia i sytuacjach stresowych. Podczas konfrontacji z zagrożeniem, nieświadomie reagujemy osłupieniem, gotowością do walki, lub szybką ucieczką. Następuje wzrost stężenia cukru we krwi do produkcji energii, wzrost ciśnienia krwi w celu dostarczenia świeżego tlenu dla pracujących mięśni i uwalnianie adrenaliny dla wzmożonej czujności. Chociaż ludzie mają mniej fizycznych zagrożeń, w obliczu zagrożeń psychologicznych, takich jak „stres” mózg i ciało nadal zachowuje się w taki sam sposób, jak w obliczu fizycznego zagrożenia, tzn. Pojawia się  zespół ostrej reakcji na stres.

Co może powodować stres?

W życiu codziennym stres może wywoływać praca, dotrzymywanie terminów, niepewność ekonomiczna, utrzymywanie relacji międzyludzkich, wychodzenie naprzeciw wymaganiom rodzicielskim; wszystkie te czynniki mogą wywoływać zespół „ostrej reakcji na stres”. Osoby chore na cukrzyce, które są narażone na stres, pozbawione są mechanizmów oczyszczających organizm, które to mogłyby przywrócić normalny poziom cukru we krwi, w następstwie stresującego wydarzenia. Powoduje to problemy z samoregulacją poziomu cukru we krwi. Bez wypracowania sobie odpowiednich technik radzenia sobie ze stresem, długoterminowe problemy zdrowotne związane ze stresem mogą się rozwijać.

Radzenie sobie ze stresem

Istnieje wiele sposobów na złagodzenie stresu. Należą do nich:

  • Ćwiczenia
  • Joga lub Cai Chi
  • Słuchanie muzyki
  • Medytacja świadomości

Jak ćwiczenia pomagają w radzeniu sobie ze stresem?

Badania naukowe, w tym jedno z Uniwersytetu  Maastricht, pokazują, że ćwiczenia fizyczne mogą zwiększać wrażliwość na insulinę, jak również pomagają spalać kalorie. NHS (ang. Ministerstwo Zdrowia) zaleca zbudowanie 150-minutowego bloku ćwiczeń aerobowych takich jak, jogging lub szybki marsz, tygodniowo. Joga i Tai Chi może również być częścią reżimu ćwiczeń. Inni mogą wybrać, wyjście do siłowni lub na spacer, jogging lub trucht.

Jak medytacja świadomości łagodzi stres?

Medytacja świadomości jest sztuką uświadomienia sobie naszych obecnych doświadczeń chwili, w tym myśli, emocji i wrażeń w sposób akceptujący bez dokonywania ich oceny. Kursy metody redukującej stres opartej na technikach medytacji świadomości pomagają zredukować stres, lęk i napady paniki, u ludzi z rozpoznaniem przewlekłego stresu i zaburzeń lękowych, takich jak SAD (Okresowe Zaburzenia Afektywne). Udowodniono, że medytacja świadomości u osób biorących udział w badaniu  pomaga chorym na cukrzycę poprawić kontrolę nad poziomem glukozy we krwi, jak również poprawić  jakość  ich życia.

Badania sugerują, że przez proste przyjęcie lub zaakceptowanie destrukcyjnych emocji bez dokonywania ich oceny, w przeciwieństwie do próby tłumaczenia ich lub zmiany, osoby cierpiące na cukrzycę utrzymują poziom glukozy we krwi na bardziej stabilnym poziomie.

Oceń:
3
0
Komentarzy 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *