Dołącz do nas i pobieraj bezpłatny newsletter

Cukry proste i złożone

Cukry proste i złożone

Węglowodany są podstawą naszej energii, najważniejszym jej źródłem dla naszego organizmu, to dzięki nim mamy siłę. Wszelkie produkty, które dostarczają nam węglowodanów są istotnym elementem naszego pożywienia, bez nich trudno byłoby nam się obejść i dostarczyć organizmowi potrzebnych i niezbędnych składników. Tutaj nie jest ważne, czy chorujemy na cukrzyce, czy jesteśmy osoba zdrowa, węglowodany zalecane są w 50% naszego jadłospisu.

Węglowodany proste, jak również skrobia zawarta w poszczególnych produktach to dostawcy glukozy, jak również główny powód podwyższenia cukru we krwi. Można wymienić tutaj produkty, które wchłaniają się szybciej, powodując ekspresowe podwyższenie poziomu cukru, jak też te wolniej wchłaniane, które nie powodują drastycznego wzrostu stężenia glukozy we krwi. Znaleźć je możemy w pieczywie, jak chleb, bułki, rogale, w mące, wszelkich pochodnych jej, jak ciasta, naleśniki, pierogi, w kaszach, ziemniakach, ryżu, makaronach, warzywach i w owocach.

Cukry proste, zwane monosacharydami, nie muszą być trawione, są szybko wchłaniane do krwi w przewodzie pokarmowym człowieka. Glukoza jest we krwi  i w tkankach zwierzęcych, w miodzie i w owocach, a fruktoza inaczej nazywana cukrem owocowym, występuje w sokach owocowych, w samych owocach, w miodzie, w syropach fruktozowych. Spożycie węglowodanów prostych, właśnie fruktozy i glukozy należy w diecie cukrzyka jak najbardziej ograniczyć, ponieważ to one w bardzo szybki, ekspresowy wręcz sposób podwyższają stężenie glukozy we krwi cukrzyka. Mowa tu przede wszystkim o: cukrze, nie należy słodzić herbaty, kawy, pić napojów słodzonych, to musimy z naszej diety całkowicie wyeliminować. Na początku na pewno jest to problematyczne, trudno się przyzwyczaić, ale to naprawdę niezbędne jest dla utrzymania prawidłowych cukrów, jak też dla naszego zdrowia. Zakazane są również ciasta, ciasteczka, wafelki, batony, słodycze wszelkiego rodzaju, lody, dżemy, marmolady, winogrona, arbuz i melon.

Cukry złożone wchłaniają się wolniej i stężenie glukozy we krwi jest również umiarkowane, mniejsze, nie wzrasta tak szybko i radykalnie, dlatego wskazane są one dla osób chorujących na cukrzycę. Produkty  z ciemniejszej mąki zawierają spore ilości błonnika, który potrzebny jest w diecie każdego cukrzyka, wręcz niezbędny do prawidłowego odżywiania.

Oceń:
1
0
Komentarzy 0

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>