Dołącz do nas i pobieraj bezpłatny newsletter

Co podnosi stężenie glukozy?

Istnieją takie produkty węglowodanowe, które podnoszą stężenie glukozy w naszej krwi o wiele bardziej niż inne.

Właściwie niemalże tak samo, jak glukoza, dlatego, że nasz organizm wchłania i trawi niektóre węglowodany dużo szybciej niż inne. Powinniśmy, będąc cukrzykami, na tego rodzaju produkty uważać. Indeks glikemiczny został stworzony właśnie po to, by wszystkie produkty żywnościowe podzielić na te szybciej i wolniej się wchłaniające. Ze względu na wartość glikemii we krwi po ich spożyciu podzielono je w skali od 0 do 100. Produkty z wysokim indeksem glikemicznym są szybko trawione i tak samo szybko podnoszą stężenie glukozy w naszej krwi. Produkty o niskim indeksie glikemicznym z kolei wchłaniane i trawione są wolno, stopniowo podnoszą stężenie cukru we krwi. Te produkty mogą być niestety wysokokaloryczne, na co również diabetyk musi zwracać uwagę.

Z tych właśnie powodów trzeba mierzyć cukier regularnie i obserwować, jak reaguje nasz organizm na poszczególne dania. Jeżeli będziemy mierzyć cukier każdego dnia, kilka razy, łatwo przekonamy się, co podnosi stężenie glukozy bardziej, a co mniej. Jeżeli okaże się, że dany produkt podnosi bardzo szybko poziom glukozy w naszej krwi, warto wyeliminować go z diety.

Najlepiej byłoby, gdybyśmy spożywali posiłki o stałych porach, ale nie zawsze uda nam się zaplanować je, nie zawsze możemy to przewidzieć. Pomiary poziomu glukozy we krwi pomogą nam w ustaleniu, na jaką długość przerwy między posiłkami możemy sobie pozwolić, jaka długość będzie bezpieczna dla nas samych. Dowiemy się także, czy potrzebujemy między posiłkami przekąski, żeby nie doprowadzić do hipoglikemii. Jeżeli spożywamy posiłki w warunkach innych niż domowe, do których nasz organizm jest przyzwyczajony, powinniśmy wykonać dodatkowy pomiar stężenia glukozy w naszej krwi, szczególnie po spożyciu posiłku. Jeżeli poziom będzie zbyt wysoki, warto wprowadzić dodatkowa dawkę insuliny czy też dodatkową tabletkę doustnego leku przeciwcukrzycowego.

Feet_on_scaleJeśli mamy zamiar schudnąć, zredukować swoją wagę nie powinniśmy wprowadzać zmian drastycznych, ograniczać radykalnie ilości jedzenia, ponieważ możemy doprowadzić tym do niedocukrzenia. Lepiej nie stosować takich diet na własną rękę, a raczej wspólnie z lekarzem prowadzącym ustalić optymalne i najlepsze dla nas produkty. Mam tu na myśli te, które korzystnie wpływają na stężenie glukozy w naszej krwi, o niskim indeksie glikemicznym. Powodują one łagodniejsze wahania glukozy w ciągu dnia, zapobiegają ryzyku wystąpienia zbyt wysokiego czy też zbyt niskiego stężenia glukozy w naszej krwi. Przyjmowanie produktów o niskim indeksie glikemicznym pomaga schudnąć, ponieważ sprawia, że czujemy się bardziej najedzeni przez dłuższy okres czasu, nie mamy nagłych napadów głodu, jemy mniej po prostu. Dzięki spożywaniu produktów, które mają niski indeks glikemiczny  zmniejszamy ryzyko wystąpienia u nas chorób serca.

Tego typu produkty zwalniają wchłanianie innego pożywienia, dlatego warto je wprowadzać do każdego ze spożywanych przez nas posiłków. Starannie powinniśmy wybierać najważniejsze węglowodany i dodawać do posiłków jak najwięcej warzyw. Unikajmy czekolad, chipsów, wszelkich niezdrowych przekąsek, jak też tych o wysokich wartościach kalorycznych, tłustych. Wszelkie zmiany sposobu żywienia mogą spowodować wahania glukozy, dlatego warto często mierzyć „cukier”.

Oceń:
3
3
Komentarzy 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *