Witamina D – jej znaczenie dla cukrzyków

admin
6 lutego 2019
brak komentarzy

Przeprowadzone badania naukowe dowodzą, że regularna suplementacja witaminy D, przynosi pozytywne korzyści dla osób cierpiących na cukrzycę. U tych pacjentów bardzo często obserwuje się zbyt niski poziom tej witaminy, a okazuje się, że uzupełnianie jej niedoborów w znacznym stopniu przyczynia się do poprawy ich profilu metabolicznego.

Niski poziom witaminy D dotyczy nie tylko cukrzyków. Jest to problem, z którym ma do czynienia około miliard osób żyjących na całym świecie, a w tym ponad 90% Polaków.

Badania dotyczące „witaminy słońca”

Popularne czasopismo naukowe British Journal of Nutrition ukazało wyniki badań, świadczące o tym, że systematyczne przyjmowanie witaminy D, widocznie wpływa na poprawę stanu zdrowia kobiet, u których została zdiagnozowana insulinooporność. W przeprowadzonym badaniu udział wzięło 81 kobiet w przedziale wiekowym od 23 do 68 lat. Część z nich przez okres 6 miesięcy otrzymywała witaminę D, zaś pozostałej części podawano w tym samym czasie placebo. U kobiet przyjmujących tę witaminę, nastąpiła wyraźna poprawa wrażliwości na insulinę, a stężenie insuliny na czczo uległo zmniejszeniu w stosunku do kobiet, otrzymujących placebo.

Przyczyny niedoboru witaminy D

Witamina D syntetyzowana jest przez nasz organizm pod wpływem działania promieni słonecznych. Problemy z deficytem tej witaminy mają w szczególności ludzie, zamieszkujący słabo nasłonecznione obszary. W naszym kraju najmniej słońca jest w okresie zimowym. Ponadto również w lecie jest stosunkowo mało słonecznych dni. Oprócz tego ludzie niewiele czasu spędzają na świeżym powietrzu, a to powoduje niedobór tej witaminy w naszym organiźmie. Istotny jest również fakt, iż stosowanie filtrów UV może w znaczącym stopniu blokować naturalną syntezę witaminy D.

Witamina D – źródła pokarmowe:

Występowanie witaminy D w codziennej diecie jest bardzo ograniczone. Największe jej ilości występują jednak w wątrobie ryb (tran), a także tłustych rybach morskich. Dania z ryb najlepiej przygotowywać w formie gotowania, duszenia oraz pieczenia. Często popularny sposób, jakim z pewnością jest smażenie – niszczy strukturę tej witaminy. Niewielkie ilości witaminy D możemy znaleźć również w produktach takich jak:

  • Jajka
  • Oleje roślinne
  • Mleko i produkty mleczne
  • Sery dojrzewające
  • Sery pleśniowe

     Witamina D a cukrzyca typu 1

Istotną rolę witaminy D w powstawaniu cukrzycy tego typu we wszystkich komórkach układu immunologicznego odgrywa receptor VDR. Układ odpornościowy odgrywa kluczową funkcję w destrukcji komórek beta trzustki. Badania wykazały, że przy rozpoznaniu cukrzycy typu 1 oraz w przypadku osób już chorujących, został stwierdzony umiarkowany lub dość znaczny niedobór tej witaminy. Szereg dokumentacji naukowych donosi, że witamina słońca istotnie wpływa na hamowanie stanów zapalnych w chorobach powstających w wyniku autoagresji, do których należy również cukrzyca. Badania nad rolą witaminy D w profilaktyce dla tego typu cukrzycy, jednoznacznie wykazały, że ma ona silną zdolność do hamowania reakcji autoimmunologicznej organizmu, zwróconej przeciwko komórkom beta trzustki.

A co w przypadku cukrzycy typu 2?

Podstawową przyczyną rozwoju cukrzycy tego typu jest otyłość. Witamina D zaliczana jest do witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, co analogicznie sprawia, że magazynowana jest przez nasz organizm w tkance tłuszczowej. Naukowcy z Sao Paolo Medical School dowodzą, że istnieje odwrotnie proporcjonalna zależność pomiędzy zawartością tłuszczu, a poziomem witaminy D w organiźmie człowieka. Istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że zatrzymanie tej witaminy w tkance tłuszczowej, przyczynia się do zmniejszenia jej dostępności biologicznej. Niedobór witaminy D powoduje stopniowe zmniejszenie wrażliwości na insulinę oraz zaburza prawidłowe funkcjonowanie komórek beta w trzustce. Pacjenci z wyższym poziomem tej witaminy znacznie lepiej tolerują glukozę. W przeprowadzonych badaniach zaobserwowano również znaczne zmniejszenie ryzyka pojawienia się progresji nietolerancji glukozy oraz cukrzycy u osób z wyższym wskaźnikiem witaminy D w ich organiźmie.

Lekarze oraz dietetycy zalecają pacjentom chorym na cukrzycę typu 2, a także wszystkim osobom otyłym, aby jak najczęściej sięgały po naturalne produkty bogate w witaminę D. Dobrym rozwiązaniem będzie częstsze spożycie nabiału oraz ryb morskich (łosoś, makrela, śledź). Poza tym należy poważnie rozważyć rozpoczęcie suplementacji tejże witaminy, szczególnie w okresie jesienno-zimowym.

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę D:

Co prawda nie ma z góry przyjętych ustaleń dotyczących norm przyjmowania witaminy D przez osoby zmagające się z problemem cukrzycy, jednak według aktualnej wiedzy medycznej przyjmuje się, że ludzie dorośli powinni dostarczać od 800 do 1200 jednostek medycznych na dobę. Nieco większe ilości tej witaminy powinny przyjmować osoby starsze, a także stosujące dietę wegetariańską lub makrobiotyczną, ze względu na to, że są one jeszcze bardziej podatne na jej niedobór. Dawkowanie tej witaminy powinno zależeć również od stopnia ekspozycji na światło słoneczne. Na ustalenie odpowiedniej ilości, wpływa także rodzaj stosowanej w życiu codziennym diety, indywidualnie dla każdego człowieka.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *