Dołącz do nas i pobieraj bezpłatny newsletter

Planowanie posiłków

Są trzy czynniki, których wpływ na Twój poziom glukozy i lipidów (cholesterolu, trójglicerydów) we krwi jest kluczowy:

  • Co jesz,
  • Ile jesz,
  • Kiedy jesz.

Wybierając właściwe produkty spożywcze oraz jedząc je we właściwych ilościach, możesz lepiej kontrolować poziom glukozy i tłuszczów we krwi.

 

Co oznacza zdrowe żywienie?

Zdrowe żywienie na pewno nie oznacza, że należy wciąż być głodnym i spędzać całe dnie na opieraniu się pokusom. Wciąż możesz jeść to, na co masz ochotę. Musisz jedynie mieć świadomość tego, ile węglowodanów, tłuszczu i białka spożywasz przy każdym posiłku, oraz zachować równowagę.

 

Węglowodany

Węglowodany występują przede wszystkim w owocach, warzywach, jogurtach, słodyczach, makaronach i w pieczywie. Nasz organizm potrzebuje węglowodanów, by przeżyć. Gdy je spożywamy, organizm przekształca je w glukozę, której potrzebują nasze komórki, aby się rozwijać. Jeśli przy każdym posiłku przyswajasz tyle samo węglowodanów i z reguły jadasz o podobnych godzinach, będziesz mógł z łatwością kontrolować stężenie glukozy we krwi. Ważne jest to, aby nie omijać posiłków, niezależnie od tego, jaki masz poziom glukozy w danym momencie. Może to tylko zwiększyć wahania poziomu glukozy, a tego chcesz przecież uniknąć. Jeśli jesteś w stanie spożywać glukozę regularnie, będzie Ci łatwiej pogodzić żywienie z lekarstwami oraz aktywnością fizyczną.

 

Różnorodność i umiar

Zróżnicowana i umiarkowana dieta jest idealnym sposobem na zdrowie. Węglowodany powinno się spożywać w postaci ziaren, owoców i warzyw. Te produkty mają bowiem dużo błonnika, który pomaga kontrolować glukozę we krwi.

Pamiętaj, że brązowy ryż ma więcej błonnika niż biały; pełnoziarniste chleby mają go najwięcej. Jeśli gotujesz lub pieczesz, wybieraj mąki pełnoziarniste. Jedz rośliny strączkowe, np. fasolę – jest wspaniałym źródłem błonnika. Warzywa ciemnożółte i o ciemnozielonych liściach powodują powolne uwalnianie węglowodanów do krwi.

 

Węglowodany, białka i tłuszcze – proporcje

Uważa się, że dzienna porcja przyswajanych kalorii powinna składać się:

  • w 45 – 65% z węglowodanów,
  • w 15 – 20% z protein,
  • w 20 – 35% z tłuszczów.

Powinieneś przyswajać tyle samo węglowodanów, białek i tłuszczów każdego dnia. Dzięki temu utrzymasz idealny poziom cukru we krwi oraz właściwą wagę. Im bardziej odbiegniesz od swojego codziennego planu, tym większe wahania glukozy we krwi mogą wystąpić.

 

Dla takiej nagrody – warto!

Idealne menu dla cukrzyka nie różni się właściwie od idealnego jadłospisu zdrowej, dbającej o formę osoby. Różnica przejawia się jednak w tym, że diabetyk ma dodatkową motywację do przestrzegania diety – musi robić wszystko, by przeciwdziałać komplikacjom cukrzycy, takim jak choroby układu sercowo-naczyniowego, problemy z nerkami i wzrokiem czy bóle nóg i stóp.

Na szczęście wybór produktów spożywczych dla diabetyków jest bardzo szeroki. Dzięki tej różnorodności będziesz mógł układać dla siebie atrakcyjny i ciekawy jadłospis.

 

Piramida żywienia

Na pewno powie ci o niej twój lekarz lub dietetyk. W podstawie piramidy znajdują się produkty bogate w węglowodany, takie jak ziarna. Nad nimi są warzywa i owoce. Wyżej mamy mięso, ryby, mleko i sery – są to produkty bogate w białko. Na samym szczycie znajdziemy tłuste produkty. Niemal wszyscy lekarze są zgodni co do tego, że powinniśmy jeść głównie produkty z dna piramidy – im wyżej coś się znajduje, tym rzadziej należy to spożywać. Porozmawiaj ze specjalistą na temat swojego jadłospisu – to bardzo istotne. Musi on być idealnie dopasowany do twojego wieku, wagi, rodzaju przyjmowanych lekarstw i twojej fizycznej aktywności.

 

Indeks glikemiczny

Nie wszystkie węglowodany są sobie równe. Indeks glikemiczny (IG) pozwala opisać, w jaki sposób dany produkt wpływa na nasz poziom glukozy we krwi. Wysokie IG może powodować większe wahania glukozy we krwi niż niskie. Zapytaj o to swojego dietetyka.

Oceń:
2
0
Komentarzy 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *