Dołącz do nas i pobieraj bezpłatny newsletter

Kontroluj swoją cukrzycę

Podstawowe elementy samokontroli, czyli samodzielnego dbania o swoją cukrzycę to:

  • własnoręczne wykonywanie pomiarów stężenia glukozy we krwi za pomocą glukometru,
  • stosowanie diety bogatej w pełnowartościowe produkty, ograniczanie spożycia węglowodanów, tłuszczy, całkowity zakaz jedzenia słodkich i ciężkostrawnych posiłków, potraw,
  • odpowiedni rodzaj wysiłku fizycznego, ważne jest, by nie przeciążać organizmu, a jednocześnie korzystać z ruchu, ponieważ jest on sprzymierzeńcem spadku cukru,
  • stała, regularna kontrola swojej wagi, dbanie o to, by nie przytyć, mieć stałą masę ciała, ewentualnie schudnąć, jeżeli cierpimy na nadwagę, otyłość,
  • zwracanie uwagi na to, w jakim stanie są nasze stopy, oglądanie ich, sprawdzanie, czy nie ma nich skaleczeń, ran, zakłuć,
  • częste, regularne mierzenie ciśnienia tętniczego krwi,
  • istotne jest też nauczenie się radzenia sobie w sytuacjach stresowych, rozwiązywanie problemów, z jakimi borykają się cukrzycy w życiu codziennym, gruntowne przyjrzenie się danemu kłopotowi, zastanowienie się, skąd i dlaczego pojawiły się błędy w dawkowaniu insuliny na przykład, zbadanie przyczyn hipoglikemii czy zbyt dużego stężenia glukozy we krwi,
  • ważne jest także właściwe wstrzyknięcie insuliny, w miejsce, ku temu przeznaczone, do tego odpowiednie, jak udo, brzuch czy ramię,
  • umiejętność korygowania dawek insuliny, w zależności od tego, jaki mamy cukier, co wykaże pomiar za pomocą glukometru,

Samodzielne wykonywanie badania należy oznaczać w przypadku choroby ustabilizowanej, wyrównanej co najmniej cztery razy na dobę, natomiast jeżeli mówimy o cukrzycy nie wyrównanej, niestabilnej, z cukrami wahającymi się poza granicami normy, chwiejnej, trzeba wykonywać pomiar stężenia częściej. Niebywale istotne jest zmierzenie cukru przed snem, ponieważ pozwala nam to zapobiec nocnym niedocukrzeniom, które mogą być niestety groźne dla nas, naszego zdrowia i dla naszego organizmu.

Pomiarów dokonujmy zatem: na czczo, około 2 godzin po posiłku, przed głównymi posiłkami, jak również o godzinie 3 w nocy, ponieważ wtedy najbardziej prawdopodobne jest wystąpienie hipoglikemii.

Oceń:
2
0
Komentarzy 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Insulinowi.pl