Dołącz do nas i pobieraj bezpłatny newsletter

Walcz z tłuszczem brzusznym

Trwające 17 lat i prowadzone na 30 000 osobach w średnim wieku badania wykazały, że tłuszcz brzuszny jest jedną z najistotniejszych przyczyn cukrzycy typu 2. Tłuszcz brzuszny, ale także wysoki wskaźnik BMI mogą również prowadzić do nadciśnienia, zatykania się tętnic oraz do ataku serca. Według badaczy, obwód w talii pozwala lepiej przewidzieć ryzyko zachorowania na cukrzycę niż wskaźnik BMI.  Choć otyłość powszechnie kojarzona jest z cukrzycą, to mierzenie obwodu brzucha może być przydatne w przypadku osób, które nie są otyłe, lecz mimo to zagrożone cukrzycą ze względu na zwiększoną ilość tłuszczu brzusznego.

BMI?

BMI mierzy się, dzieląc masę ciała podaną w kilogramach przez wzrost (w metrach) podniesiony do kwadratu. Choć indeks BMI jest chętnie stosowany przez dietetyków, można mu zarzucić pewną niedokładność – nie pozwala on stwierdzić, gdzie tłuszcz jest umiejscowiony, a także nie pozwala odróżnić masy tłuszczu od masy mięśni. Pomiar obwodu talii natomiast daje możliwość zmierzenia ilości tłuszczu brzusznego oraz jego umiejscowienia.

Tłuszcz brzuszny?

Tłuszcz brzuszny nie występuje na zewnątrz. Mieści się on w środku, otaczając żołądek, trzustkę, jelita i inne organy, a tym samym obciążając je, co wiąże się z niebezpieczeństwem, ponieważ organy i gruczoły odpowiedzialne są za produkcję hormonów. Gdy obciążone są tłuszczem brzusznym, mogą pracować nieprawidłowo, produkując hormony w niewłaściwych ilościach. Skutkiem tych zaburzeń może być cukrzyca, ale także wiele innych chorób. Dlatego tłuszcz brzuszny aż prosi się o to, aby się go pozbyć. Niestety, nie jest to łatwe zadanie, wbrew temu, co myślą niektórzy jego adepci. Wydaje im się, że wystarczy porzucić smażone potrawy, zacząć jeść mniej i rozpocząć ćwiczenia. Jednak gdy w grę wchodzą problemy hormonalne, wszystko robi się o wiele trudniejsze. Jak więc efektywnie pozbyć się znienawidzonego tłuszczu brzusznego?

Dieta nie pomoże?

Sama dieta i ćwiczenia? To może być za mało. Ważne jest to, jak się ćwiczy. Odpowiednie programy ćwiczeń pozwalają obniżyć ryzyko zachorowania na cukrzycę aż do 60 procent. Ponadto badacze z School of Medical Sciences at the University of New South Wales udowodnili, że pacjenci, którzy zrzucają zbędne kilogramy dzięki diecie i ćwiczeniom, tracą tłuszcz brzuszny dwa razy szybciej niż pozostałą tkankę tłuszczową.

Nowe badania pokazały też, że dwudziestominutowy trening może być bardziej skuteczny niż czterdziestominutowy, ale musi być prowadzony w szczególny sposób:  8 sekund bardzo dużego wysiłku, potem 12 odpoczynku, i tak w kółko. To bardzo dobra wiadomość, ponieważ krótkie, ale intensywne treningi nie wymagają ani specjalnego sprzętu sportowego, ani karty członkostwa na ekskluzywnej siłowni, ani nawet dużego nakładu czasu.

W magazynie naukowym Journal of Obesity udowodniono także, że otyli mężczyźni, którzy przez godzinę trenowali bardzo intensywnie, osiągnęli taki sam efekt jak ci, którzy uprawiali jogging przez… siedem godzin!

Dlatego pamiętaj, że 20 minut dużego wysiłku trzy razy w tygodniu może  pozwolić Ci na znaczne zeszczuplenie w okolicy brzucha. Badani stracili około 2 kilogramów po 12 tygodniach, z czego 17 procent to tłuszcz brzuszny. Naprawdę warto spróbować. 20 minut ćwiczeń trzy razy tygodniowo może uczynić cuda dla Twojego zdrowia, zmniejszając ilość tłuszczu brzusznego i tym samym ratując Cię przed cukrzycą.

Oceń:
21
2
Komentarzy 6

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

 

6 odpowiedzi na „Walcz z tłuszczem brzusznym

  1. Stanisław pisze:

    Niedługo po rozpoznaniu u mnie cukrzycy zacząłem nienaturalnie przybierać na wadze. Kilka następnych lat to stopniowe regulowanie cukrzycy poprzez dobór insuliny, dodatkowo odpowiednia dieta, umiarkowany ruch. Od dłuższego czasu nie mam problemów z nadwagą.

  2. basia pisze:

    Moze ja jestem malo rozgarnieta, ale nie wiem jak ma wygladac taki trening. Prosze powiedzcie mi, co ja konkretnie mam robic.

  3. Malinka pisze:

    Trening interwałowy tak stymuluje organizm, że kalorie spalamy nawet do kilku godzin po treningu, dlatego jest skuteczniejszy

  4. Ważne jest przede wszystkim żeby być szczerym wobec samego siebie przy kontrolowaniu menu i regularnie ćwiczyć. Nie każdy ma do razu taką kondycję, aby móc przeprowadzić trening interwałowy. Ważny, żeby w w ogóle być aktywnym fizycznie.