Dołącz do nas i pobieraj bezpłatny newsletter

Pieczywo i makaron czy możesz je jeść?

Jednym z najczęściej spotykanych przesądów dotyczących cukrzycy jest ten, że diabetykom pod żadnym pozorem nie wolno jeść makaronu ani chleba. Wymagałoby to dużych zmian w jadłospisie wielu osób, ponieważ są to przecież podstawowe produkty; poza tym, wiele osób po prostu bardzo je lubi i z ogromnym żalem wykreśla je ze swojego menu. Jest to jednak błędne przekonanie – wciąż możesz cieszyć się tymi produktami, pod warunkiem, że zachowasz umiar. Zmniejszenie spożywanych porcji sprawi, że Twój poziom cukru we krwi pozostanie pod kontrolą. Jednak najważniejsze jest to, jakiego rodzaju pieczywo i makaron wybierasz – aby umieć dokonać właściwego wyboru, musisz wiedzieć, czym jest indeks glikemiczny.

Indeks glikemiczny

Pewne produkty przenikają do krwiobiegu szybciej, inne – wolniej. Te pierwsze charakteryzują się także tym, że szybko podnoszą poziom cukru we krwi, natomiast te drugie robią to dużo wolniej. Indeks glikemiczny jest to więc klasyfikacja produktów żywnościowych na podstawie tego, jaki wpływ mają na poziom glukozy we krwi w 2-3 godziny po ich spożyciu. Jeśli więc dany produkt ma wysoki indeks glikemiczny, oznacza to, że szybko przenika do krwi, a zarazem szybko podnosi stężenie glukozy we krwi. Dla diabetyka ma to ogromne znaczenie. Osoby chore na cukrzycę powinny więc unikać produktów o wysokim indeksie glikemicznym, a zamiast nich wprowadzić do jadłospisu pokarm, który jest bogaty w węglowodany, ale ma niski indeks glikemiczny. Wciąż mają więc spory wybór i nie muszą rezygnować z produktów zawierających węglowodany, takich jak właśnie pieczywo czy makaron.

Co powiniem jeść cukrzyk?

Diabetycy powinni jeść więcej węglowodanów złożonych, ponieważ są one trawione wolniej niż węglowodany proste – ich indeks glikemiczny jest więc niższy. Co zatem należy uwzględnić w swojej diecie? Pieczywo pełnoziarniste, wypiekane z żyta, owsa, jęczmieniu, ryżu czy kukurydzy. O białym pieczywie najlepiej zapomnieć – zawiera ono cukry proste, które są bardzo szybko przyswajane do krwi, mogą więc powodować gwałtowne skoki cukru.

Makaron

To samo dotyczy makaronu z pełnego ziarna. Możesz na przykład wykonać pyszne danie z pełnoziarnistego makaronu, kurczaka oraz brokułów; inny pomysł to sałatki z wykorzystaniem makaronu oraz wielu warzyw, takich jak pomidory czy oliwki.

Jak więc widzisz, nie wszystko stracone. Wciąż możesz cieszyć się smakiem chleba i makaronu, musisz tylko zachować umiar i pamiętać o indeksie glikemicznym, który może Ci pomóc w wyborze właściwych produktów

Oceń:
11
3
Komentarzy 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Insulinowi.pl