Dołącz do nas i pobieraj bezpłatny newsletter

Fasola szansą dla diabetyków?

Codzienne zjadanie porcji fasoli lub soczewicy może pomóc osobom z cukrzycą typu 2 kontrolować swój poziom cukru we krwi, jak również może zredukować ryzyko ataku serca i zawału – tak donoszą najnowsze badania. Badacze  z St. Michael’s Hospital w Toronto odkryli mianowicie, że codzienne spożycie roślin strączkowych prowadzi do spadku poziomu cukru we krwi, a także zmniejsza ciśnienie krwi i poziom cholesterolu. Dieta pełnoziarnista, dla porównania, nie dała takich efektów.

121 uczestników eksperymentu podzielono na dwie grupy. Jedna z nich musiała spożywać co najmniej szklankę gotowanej fasoli każdego dnia, druga natomiast miała zwiększyć spożycie błonnika, jedząc więcej pełnoziarnistych produktów.  Wszyscy badani byli na nowej diecie przez trzy miesiące. Po tym czasie zostali zbadani – okazało się, że u osób jedzących fasolę dziesięcioletnie ryzyko chorób sercowo-naczyniowych spadło z 10,7 do 9,6 procent! Doktorzy z Saint Michael’s Hospital mówią, że rośliny strączkowe są bogatym źródłem białka, które obniża stężenie glukozy we krwi oraz ciśnienie. Są także wspaniałym źródłem błonnika, który pomaga obniżać cholesterol. Lekarze twierdzą, że choć spadek ryzyka nie był wyjątkowo duży, to jednak był on zadziwiający, ponieważ badani biorący udział w eksperymencie przyjmowali już lekarstwa na cukrzycę i ciśnienie krwi. Daje to lekarzom nadzieję, że w przyszłości lekarstwa będą mogli wdrażać do leczenia jak najpóźniej; jednak zaznaczają oni, że sukcesem byłoby dla nich już samo takie leczenie, które nie dopuszcza do powstania komplikacji cukrzycy.


Rośliny strączkowe – Fasola, ciecierzyca czy soczewica są już od dawna polecane diabetykom ze względu na niski indeks glikemiczny (jest to klasyfikacja produktów na podstawie tego, jak wpływają na nasz poziom cukru we krwi). Do tej pory lekarze dysponowali jednak niewieloma badaniami potwierdzającymi wpływ tych roślin na cukrzycę.


To zresztą nie wszystkie nowości, które przyniósł ten eksperyment. Badacze odkryli także, że u osób na diecie ‘fasolowej’ poziom hemoglobiny A1c spadł z 7,4 do 6,9 procent, a u badanych jedzących pełne ziarno spadł on z 7,2 do 6,9 procent. Wyniki badania hemoglobiny A1c odzwierciedlają średni poziom cukru we krwi z okresu ostatnich dwóch, trzech miesięcy – zaleca się nieprzekraczanie progu 7 procent. Doktorzy z Toronto bardzo cieszą się osiągniętymi wynikami, szczególnie, że przepisy zdrowotne w USA oceniają spadek o 0,3 lub 0,4 % jako znaczący. Niestety, nie sprecyzowano jeszcze, co dla leczenia cukrzycy oznacza lepszy wynik osób na diecie ‘fasolowej’.

dziewczynka

W grupie badanych jedzących pełne ziarno nie odnotowano spadku ciśnienia krwi, podczas gdy u osób jedzących fasolę dał się zauważyć spadek ciśnienia skurczowego (z 122 do 118) oraz rozkurczowego (z 72 do 69) – tutaj przypominamy, że za normalne ciśnienie uważa się 120/80. Na podstawie tych wyników badacze z Toronto szacują, iż diabetycy codziennie spożywający porcję fasoli są w stanie obniżyć swe dziesięcioletnie ryzyko zawału lub ataku serca prawie o 1 punkt procentowy w przeciwieństwie do diabetyków na diecie pełnoziarnistej. Dla porównania, lekarstwa obniżające cholesterol zmniejszają wyżej opisywane ryzyko o około 20 procent.

Badania nie wykazały problemów żołądkowych w grupie osób spożywających fasolę, tym samym obalając znany mit o tym, że fasola wywołuje wzdęcia. Dr Jenkins, który prowadził badanie, twierdzi, że ludzie na całym świecie jedzą w ostatnich latach mniej warzyw strączkowych. Zwraca uwagę na to, iż jest to błąd, ponieważ warzywa te są bardzo pożyteczne dla zdrowia i przypomina, że nie należy się ich obawiać – są to przecież tradycyjne, zdrowe produkty, znane od pokoleń.

Lekarze z Minneapolis, którzy po zapoznaniu się z wynikami badań opublikowali swój artykuł na ten temat, zauważają, że terapia żywieniowa jest wprawdzie efektywna w leczeniu cukrzycy, lecz nie ma pewności, czy diabetycy będą w stanie spożywać takie ilości roślin strączkowych, które rzeczywiście dadzą wystarczające rezultaty. Pojawiają się także wątpliwości co do powodu skuteczności warzyw strączkowych – nie wiadomo, czy należy przypisywać ją niskiemu indeksowi glikemicznemu, czy może wysokiej zawartości błonnika.

Oceń:
3
0
Komentarzy 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *