Dołącz do nas i pobieraj bezpłatny newsletter

Dieta środziemnomorska skuteczna w walce z cukrzycą

warzywa i oliwaDieta uboga w mięso i opierająca się na zdrowych tłuszczach, takich jak oliwa z oliwek, okazała się skuteczna w zwalczaniu zbędnych kilogramów i obniżaniu poziomu cukru we krwi u cukrzyków. Naukowcy zebrali wyniki badań z ostatnich 10 lat i odkryli zbawienny wpływ diety śródziemnomorskiej na nasze zdrowie.

 

Inne diety

Zdrowe okazały się także być inne diety, a mianowicie te, które w jadłospisie uwzględniały dużo białka, a mało cukrów prostych i węglowodanów. Jedna z autorek badania, dr Olubukola Ajala z Western Sussex Hospitals w Wielkiej Brytanii, podkreśla więc, że warto, byśmy żywili się w taki właśnie sposób, jeśli naszym priorytetem jest kontrola cukrzycy.

Dieta, a poziom cukru we krwi

Osoby z cukrzycą typu 2 mają problemy ze zbyt wysokim poziomem cukru we krwi, który jest niekiedy bardzo niebezpieczny. Jednak są sposoby, które pozwalają zachować dobry stan zdrowia – przede wszystkim zmiana stylu życia oraz zmniejszenie ilości przyswajanych kalorii. W ten sposób można bardziej efektywnie utrzymywać poziom cukru we krwi w ryzach, jak również zmniejszać ryzyko wystąpienia komplikacji cukrzycy. Do tej pory jednakże nie było wiadomo, która dieta najskuteczniej zwalcza problemy diabetyków.

Która najlepsza?

Dr Ajala i jej współpracownicy porównali wyniki 20 badań, zbierając w ten sposób dane od osób z cukrzycą typu 2, które były na siedmiu różnych dietach. Dieta śródziemnomorska, niskowęglowodanowa, wysokobiałkowa oraz dieta opierająca się na produktach o niskim indeksie glikemicznym – wszystkie skutecznie obniżały poziom cukru we krwi. Warto jednak zauważyć, że osoby będące na diecie śródziemnomorskiej  straciły też ok. 2 kilogramów po 6 miesiącach stosowania diety, podczas gdy pozostałe diety nie miały tak  istotnego wpływu na wagę. Dr Ajala mówi, że te wyniki zdziwiły ekipę badaczy najbardziej, ponieważ spodziewali się oni, że lepiej pod względem działania odchudzającego wypadnie dieta niskowęglowodanowa. Okazało się jednak, że śródziemnomorska była bardziej skuteczna.

Dieta śródziemnomorska

Na czym polega ta cudowna dieta? Opiera się głównie na owocach, warzywach (także strączkowych), pełnym ziarnie, rybach, oliwie z oliwek. Tłuszcze z czerwonego mięsa i produkty mleczne stanowią tutaj mniej niż 8% całkowitego spożycia kalorii.

Aby pokazać dietę śródziemnomorską w jeszcze lepszym świetle, można wspomnieć o innych badaniach, które wskazują na to, iż jest ona w stanie zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka, chorobę Alzheimera, Parkinsona, a także zawału serca.

Jadłospis

Dieta śródziemnomorska i niskowęglowodanowa okazały się także skuteczne, jeśli chodzi o poprawianie poziomu „dobrego” cholesterolu, który wzrastał podczas jej stosowania, a także obniżały stężenie trójglicerydów we krwi. Jednak Katherine Zeratsky, dietetyczka z Mayo Clinic w Rochester, Minnesota, zwraca uwagę na to, że dla osób z cukrzycą typu 2 priorytetem musi być kontrola wielkości porcji oraz wartość odżywcza spożywanych produktów. Zeratsky, która nie brała udziału w badaniach dotyczących diet i wyniki traktuje ze sporym dystansem, zauważa, że  dieta śródziemnomorska może zawdzięczać swój odchudzający efekt temu, że łatwiej jest wytrwać na niej niż na innych, bardziej restryktywnych dietach. Wiemy już dziś, że oliwa z oliwek jest bardzo ważna dla zdrowia i nie boimy się jej stosować z obawy przed przybraniem na wadze. Co więcej, dodanie jej do posiłku może powstrzymać nas przed poobiednim podjadaniem przekąsek!

Tutaj jednak – uwaga: dieta śródziemnomorska to nie jedyny sposób na utratę wagi i poprawę stanu naszego serca. Zdecydowanie najważniejsze jest zdrowe i rozważne podejście do jadłospisu. Dużo warzyw, owoców, małe porcje oraz kluczowe dla dobrego stanu zdrowia regularne wizyty u lekarza, szczególnie w celu skonsultowania odpowiedniej dla nas diety. Zeratsky podkreśla: „Kilka kropli oliwy z oliwek naprawdę nie rozwiąże problemu”.

Oceń:
1
0
Komentarzy 2

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 

2 odpowiedzi na „Dieta środziemnomorska skuteczna w walce z cukrzycą

  1. Pingback: jane hughes

  2. Pingback: yacon syrup for diabetics