Czy długotrwałe siedzenie może mieć wpływ na cukrzycę?

By in siedzenie a cukrzyca
0 0 0 No comments

Siedzenie może nam zaszkodzić? Niestety, okazuje się, że im dłużej siedzimy, tym bardziej wzrasta ryzyko pojawienia się cukrzycy typu 2. Do takich wniosków doszli badacze z University of Leicester. Co więcej, twierdzą oni, że unikanie siedzenia może mieć na nasze zdrowie jeszcze lepszy wpływ, niż intensywne ćwiczenia! Zwykle diabetykom zaleca się średnio intensywne ćwiczenia, najczęściej w wymiarze minimum 150 minut tygodniowo, co ma zapewnić im dobrą formę i figurę, a także uchronić ich przed cukrzycą. Jednak ze wspomnianych wyżej badań wynika, że zredukowanie o 90 minut dziennie czasu spędzanego w pozycji siedzącej może zdziałać cuda dla naszego zdrowia.

Rezygnacja z siedzenia

Naprawdę warto zastanowić się, czy naszego siedzącego stylu życia nie dałoby się nieco zmodyfikować. Joseph Henson z University of Leicester, który prowadził badania, mówi, że może to być bardzo skuteczna metoda walki z panującą obecnie epidemią cukrzycy.

Co na to badania?

Co dokładnie odkryli badacze? Przeprowadzili oni dwa różne badania, w których udział wzięło 153 dorosłych. W pierwszej turze zbadano osoby, których średnia wieku wynosiła 33 lata, natomiast w drugiej wzięto pod lupę osoby po sześćdziesiątce. Obie grupy badano pod kątem tego, jaki wpływ na czynniki ryzyka cukrzycy miało spędzanie czasu w pozycji siedzącej oraz na spędzanie go na umiarkowanie intensywnych ćwiczeniach fizycznych. Badania wykazały, że siedzenie powoduje wzrost poziomu cukru i cholesterolu we krwi. Oprócz tego może też zwiększać ryzyko wystąpienia chorób serca oraz cukrzycy. Niestety, badacze twierdzą, że zgubnego wpływu przebywania w pozycji siedzącej nie da się „nadrobić” dodatkowymi ćwiczeniami.

Wyniki powyższych badań nie wskazują na jednoznaczne powiązanie siedzenia z cukrzycą. Henson zwraca jednak uwagę na fakt, że jego badania powinny skłonić lekarzy do zastanowienia się nad poradami, których udzielają oni osobom zagrożonym cukrzycą. Jeśli bowiem zalecają im jedynie ćwiczenia, nie walcząc z siedzącym trybem życia swoich pacjentów, nie wykorzystują wszystkich możliwości leczenia. Oczywiście nie oznacza to, że nie warto ćwiczyć. Ruch jest wspaniałym sposobem na zapobieganie chorobom, jednak może przynosić jeszcze lepsze efekty, gdy wstaniemy z wygodnych foteli!

Oceń:
1
0
Komentarzy 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *